A publicação do artigo
“Creative Educational Practices for Inclusion of Gifted Children”, das autoras:
Fernanda Hellen Ribeiro Piske, Tania Stoltz e Jarci Machado, foi realizada no
mês de junho de 2014 em uma revista Americana Creative Education (Qualis A)
muito bem conceituada que trata com excelência sobre a temática Criatividade: Creative
Education.
O artigo pode ser acessado
no link:
A inclusão de alunos
superdotados depende de vários aspectos para acontecer no contexto escolar, e
um dos aspectos mais importantes para incluir essas crianças na escola é a
realização de práticas educacionais criativas. O ensino com arte é uma
boa possibilidade para que as crianças se sintam motivadas a frequentar a
escola. No contexto escolar, a inclusão dessas crianças pode significar um
importante avanço para a ciência em vários campos do conhecimento. Mas muitas
escolas ainda não estão preparadas para atender superdotados, e, mesmo sem
perceber, elas apresentam práticas educacionais exclusivas e desanimadoras para
atender a esses alunos. Neste sentido, o artigo “Creative Educational Practices for Inclusion of
Gifted Children” tem como objetivo enfatizar a importância de uma boa formação de
professores para desenvolver a criatividade dos alunos superdotados na escola.
Segue o resumo em inglês:
ABSTRACT
Inclusion of gifted students depends on several
aspects to happen in the school context, and one of the most important aspects
to include these children at school is creative educational practices. Teaching
with art is a good possibility to make children feel motivated to attend
school. In the school context, the inclusion of these children could mean an
important progress for science in various fields of knowledge. But many schools
are still not prepared to attend gifted, and without even realizing it, they
have exclusive and discouraging educational practices for attending these
students. In this sense, this research aims to emphasize the importance of good
teacher training for developing creativity of gifted students at school. The
method of this research was based on a study of national and international
bibliographic researches focused on the area of High Abilities /Giftedness,
inclusive education and Creativity. It is concluded that the inclusion of
gifted students depends on a good teacher work developing creativity during
their classes. The teacher as a principal mediator of the teaching-learning
process should provide creative educational practices emphasizing artistic
activities such as painting, drawings, theater among other practices for attending
gifted children. Only in this way can these students develop their curiosity
and desire to attend classes at school.
Nenhum comentário:
Postar um comentário